February 21, 2024

|    To Ηλεκτρονικό περιοδικό της Στερεάς.

Σούπερ μάρκετ: Η ιδιωτική ετικέτα «κερδίζει» τους καταναλωτές λόγω… τιμής

«Φωτιά» οι τιμές στα super market: Οι ανατιμήσεις σε 59 προϊόντα -1 στα 3 νοικοκυριά επιβιώνει με δυσκολία
Η ακρίβεια οδηγεί τους Έλληνες καταναλωτές στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (Private Label – PL) και πλέον σπάνε όλα τα ρεκόρ, γκρεμίζοντας παγιωμένες αγοραστικές συνήθειες, ιστορικές μάρκες και στερεότυπα.

Η ιδιωτική ετικέτα σούπερ μάρκετ μπαίνει στα καλάθια των καταναλωτών λόγω φθηνότερης τιμής για πρώτη φορά την τελευταία 20ετία σε ποσοστό 1 στα 3 προϊόντα (32,9%).

Πρόκειται δεδομένα για ιστορικό υψηλό, όπως επισημαίνεται στην τελευταία ετήσια έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε τυχαίο δείγμα 1.507 νοικοκυριών με μηχανογραφημένο σύστημα CATI.

Πρόκειται για μία τεράστια διαφορά σε σχέση με το 2007, όπου το αντίστοιχο ποσοστό των PL ήταν 19,5%, ή και το 2013, στην καρδιά της οικονομικής κρίσης, όπου το ποσοστό έφθασε το 27,4%.

Το ρεκόρ των PL καταγράφεται και από τις εταιρείες ερευνών αγοράς, οι οποίες μετρούν αποδείξεις σουπερμάρκετ. Με βάση τα στοιχεία της Circana, oπως αναφέρει η εφημερίδα «Το Βήμα», τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αύξησαν κατά 2 μονάδες τη συμμετοχή τους στον τζίρο των ταχυκίνητων αγαθών που πωλούν τα σουπερμάρκετ φθάνοντας στο 26,2% τον Σεπτέμβριο του 2023 από 24,3% το 2020.

Τις δύο μονάδες έχασαν τα επώνυμα προϊόντα, με το μερίδιό τους σε αξία το ίδιο διάστημα να υποχωρεί στο 73,8% από 75,7% πριν από τρία χρόνια.

Από τα πιο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα της «στροφής» του καταναλωτικού κοινού είναι το φρέσκο γάλα, όπου η ιδιωτική ετικέτα έχει πάρει «κεφάλι» στα σουπερμάρκετ, αφήνοντας πίσω τις καθιερωμένες μάρκες. Ο λόγος είναι ξεκάθαρα η χαμηλότερη τιμή στην οποία πωλείται το «ανώνυμο» προϊόν, το οποίο παράγεται για λογαριασμό των αλυσίδων από μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες.

Από τα 104,77 εκατ. ευρώ που είναι οι συνολικές πωλήσεις σε αξία του φρέσκου γάλακτος εφέτος (μέχρι 24/9/2023), η ιδιωτική ετικέτα με 25,09 εκατ. ευρώ βρίσκεται στην κορυφή, ενώ παράλληλα καταγράφει και αύξηση 40,4% σε σχέση με πέρυσι το ίδιο διάστημα.

Από την άλλη, η διείσδυση της ιδιωτικής ετικέτας στα πολύ πιο ακριβά απορρυπαντικά ρούχων για το πλυντήριο – σκόνη και κάψουλες – είναι ιδιαίτερα μικρή.

Από τις αρχές του έτους μέχρι τις 24 Σεπτεμβρίου 2023, το μερίδιο σε αξία πωλήσεων των επώνυμων προϊόντων ήταν 85,5%, με τις προωθητικές ενέργειες, τις οποίες συνεχίζει να προτιμά σημαντική μερίδα καταναλωτών, να είναι ένας από τους βασικούς λόγους για την «επικράτηση» της ιδιωτικής ετικέτας.

Οι διαχρονικά επιλεκτικές αγορές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, π.χ. χαρτικά (χαρτί κουζίνας, υγείας και χαρτοπετσέτες), προϊόντα για το σπίτι, όπως αλουμινόχαρτο και σακούλες απορριμμάτων, κονσέρβες, τροφές κατοικιδίων, αλλά και τρόφιμα όπως ζυμαρικά και ρύζι, εξηγούν τη χαμηλή κατάταξη της Ελλάδας σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όσον αφορά το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε όγκο πωλήσεων.

«Είναι θέμα εμπιστοσύνης» όπως λένε χαρακτηριστικά στελέχη του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας, σχολιάζοντας το γεγονός ότι τα PL δεν συγκινούν τους καταναλωτές στη χώρα μας, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, όπως σε Ισπανία και Πορτογαλία, όπου τα private label έχουν σχεδόν διπλάσιο ποσοστό σε σχέση με την Ελλάδα.

Πηγή:dnews.gr

Facebook
Twitter
Pinterest