September 26, 2022

|    To Ηλεκτρονικό περιοδικό της Στερεάς.

Από το 2025 η απαγόρευση εγκατάστασης καυστήρων πετρελαίου

Αλλαγές με βήμα προς τα… πίσω ετοιμάζεται να κάνει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στον Εθνικό Κλιματικό Νόμο μετά τα πολλά μέτωπα που ανοίχθηκαν κατά την περίοδο της διαβούλευσης.

Στο στόχαστρο της κριτικής βρέθηκαν τα άρθρα 12, 14 και 17 που αφορούν την προώθηση οχημάτων μηδενικών ρύπων, τη μείωση των εκπομπών ρύπων από τον κτιριακό τομέα και τον περιορισμό των εκπομπών κατά 30% έως το 2030 (σε σχέση με το 2022) σε μια σειρά βιομηχανικών δραστηριοτήτων.

Και στα τρία αυτά ζητήματα αιχμής, όπως αποδείχθηκε από τη διαβούλευση, ετοιμάζονται παρεμβάσεις από το υπουργείο σε συνεργασία με το επιτελείο του Μαξίμου, προκειμένου να «αμβλυνθούν» οι… γωνίες χωρίς να αλλοιωθεί η φυσιογνωμία του κλιματικού νόμου και η τελική του στόχευση.

Χρονικές μεταθέσεις

Στην περίπτωση των καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης, προβλέπεται η μετάθεση των σχετικών ημερομηνιών. Στην πράξη αυτό σημαίνει πως υπάρχει πρόθεση να μην τεθεί σε ισχύ από το 2023 η απαγόρευση εγκατάστασης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης όπου υπάρχει επαρκώς διαθέσιμο δίκτυο φυσικού αερίου, αλλά από το 2025 γενικώς την εγκατάστασή τους και από το 2030 τη χρήση τους και οι τρεις ημερομηνίες θα μετατεθούν για ένα διάστημα, πιθανότατα έως και έναν χρόνο.

Αλλαγές πρέπει να αναμένονται και στο άρθρο 12 του κλιματικού νόμου για τα οχήματα εσωτερικής καύσης και ειδικότερα στην πρόβλεψη ότι από την 1η Ιανουαρίου 2030, όσον αφορά στα νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, θα επιτρέπεται η πώληση μόνο οχημάτων μηδενικών εκπομπών. Ωστόσο ακόμη δεν έχει κλειδώσει το πόσο πίσω θα πάει η ημερομηνία, με δεδομένο ότι υπάρχει περιθώριο καθώς το ευρωπαϊκό πακέτο «Fit for 55» προτείνει το 2035 ως χρονικό ορόσημο για την αρχή μιας αγοράς αποκλειστικά με οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Η περίπτωση των νέων ταξί

Χρονική μετάθεση εξετάζεται επίσης και στην πρόβλεψη ότι από την 1η.1.2025, εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, θα είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών τα νέα Eπιβατηγά Δημόσιας Χρήσης (Ε.Δ.Χ.) αυτοκίνητα (ΤΑΞΙ) με άδεια κυκλοφορίας, καθώς και το ένα τρίτο (1/3) των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς μίσθωσης και εκμίσθωσης σε τρίτους είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών. Επομένως, η σχετική ημερομηνία είναι πιθανό να «μεταφερθεί» στις 1.1.2027.

Το ίδιο διερευνάται να γίνει και στην υποχρέωση τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται να είναι κατ’ ελάχιστον το ένα τέταρτο (1/4) αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως πενήντα (50) γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο (CO2/χλμ). Έτσι, αντί η υποχρέωση αυτή να τεθεί σε ισχύ από τις 1/1/2023, είναι πιθανόν να ξεκινήσει να εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου 2025.

Επιπλέον, προσαρμογές θα γίνουν και στο άρθρο που αφορά στον περιορισμό των εκπομπών ρύπων από βιομηχανικές και άλλες δραστηριότητες (τουριστικά έργα, πτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, υδατοκαλλιέργειες, κλπ), οι οποίες σύμφωνα με το άρθρο 16 υποχρεούνται σε κατ’ ελάχιστον μείωση εκπομπών 30% έως το 2030 σε σχέση με το 2022.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από την πρόβλεψη σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα εξαιρεθούν οι επιχειρήσεις εκείνες οι οποίες ήδη συμμετέχουν στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΕΣΕΔΕ). Είναι αξιοσημείωτο ότι η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) με επιστολή της προς τον υπουργό Ενέργειας, στο πλαίσιο της διαβούλευσης είχε ζητήσει την απόσυρση της επίμαχης διάταξης. Όπως είχε επισημάνει, αποτελεί υπέρμετρη επιβάρυνση για τη βιομηχανία, η οποία -μέσω της πρότασης της νέας Οδηγίας του ΕΣΕΔΕ- υποχρεούται σε μείωση εκπομπών 61% έως το 2030 σε σχέση με το 2005. Η Ένωση θεωρεί ότι η μετάβαση δεν μπορεί να επιτευχθεί ταχύτερα από την εξασφάλιση των πόρων και της απαραίτητης τεχνολογίας, καθώς η Ελλάδα δεν έχει ακόμη εντάξει στο εθνικό σχέδιο Ανάκαμψης ειδικά προγράμματα στήριξης του «πράσινου» μετασχηματισμού της βιομηχανίας.

Σε κάθε περίπτωση, το μήνυμα που εκπέμπεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος είναι ότι άλλες παρατάσεις δεν θα υπάρξουν κάτι που αποτελεί και επιθυμία του Μεγάρου Μαξίμου, καθώς η ψήφιση του νομοσχεδίου έχει καθυστερήσει ήδη για ένα εξάμηνο.

Πηγή: dikaiologitika.gr

Facebook
Twitter
Pinterest