February 1, 2023

|    To Ηλεκτρονικό περιοδικό της Στερεάς.

5 Μύθοι και αλήθειες για την υγιεινή διατροφή αλλά και τις τροφές που είναι φιλικές προς τον πλανήτη

Η τάση μας προς πιο φιλικές προς το περιβάλλον συμπεριφορές και τροφές είναι πιο έντονη τα τελευταία χρόνια, ειδικά λόγω των εμφανών αρνητικών συνεπειών στη ζωή μας από την κλιματική αλλαγή. Η υγιεινή διατροφή είναι το ζητούμενο για πολύ κόσμο. Η τάση για πιο φιλικά προς την υγεία μας προϊόντα μπορεί να οδηγήσει μερικές φορές στα αντίθετα αποτελέσματα, ειδικά αν τα καταναλώνουμε χωρίς φειδώ.

Ας δούμε παρακάτω 5 μύθους και αλήθειες για την υγιεινή διατροφή αλλά και τις τροφές που είναι φιλικές προς τον πλανήτη:

Μύθος Νο1: Ο σολομός είναι πολύ υγιεινός και η κατανάλωσή του δεν επηρεάζει την κλιματική αλλαγή
Ο σολομός είναι όντως ένα ψάρι πλούσιο σε Ω3 λιπαρά και εξαιρετικό για την υγεία μας. Ωστόσο, ο παραπάνω ισχυρισμός θα ήταν ακριβής αν μιλούσαμε για την κατανάλωσή του πριν από 20 χρόνια. Στη σημερινή εποχή τα πράγματα είναι διαφορετικά. Λόγω της αυξημένης ζήτησής του, το μεγαλύτερο ποσοστό των ψαριών αυτών που καταναλώνουμε προέρχεται από ιχθυοκαλλιέργειες. Σε αυτές, τα ψάρια μεγαλώνουν κάτω από μη φυσιολογικές συνθήκες, καταναλώνοντας ζωοτροφές, με αποτέλεσμα να είναι πολύ λιπαρά για τον οργανισμό μας. Παράλληλα, το γεγονός ότι εκτρέφονται με αυτόν τον τρόπο δεν είναι καθόλου φιλικό προς το περιβάλλον και τον πλανήτη. Το μεγαλύτερο ποσοστό του σολομού που βρίσκουμε πλέον στην αγορά -70%- είναι εκτρεφόμενος.

 

Μύθος Νο2: Η μαύρη ζάχαρη είναι πιο υγιεινή από τη λευκή
Η μαύρη ζάχαρη είναι ακατέργαστη ζάχαρη -από ζαχαροκάλαμο ή τεύτλα- που δεν έχει ραφιναριστεί πλήρως. Το χρώμα και η γεύση εξαρτώνται από την παρουσία μικρών ποσοτήτων μελάσας. Αυτά τα υπολείμματα δεν την καθιστούν λιγότερο θερμιδική ή πιο υγιεινή. Όλα τα σάκχαρα, ειδικά αν καταναλώνονται μόνα τους, προκαλούν αύξηση της συγκέντρωσης της γλυκόζης στο αίμα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ο μόνος τρόπος για να προστατεύσουμε την υγεία μας είναι να μειώσουμε στο ελάχιστο κάθε τύπο σακχάρου, συμπεριλαμβανομένων και των διάφορων υποκατάστατων αλλά και των τεχνητών γλυκαντικών.

Για να μειώσουμε την κατανάλωση της ζάχαρης στην καθημερινότητά μας, είναι προτιμότερο να ετοιμάζουμε γλυκά στο σπίτι, αντί να προτιμούμε τα έτοιμα και να χρησιμοποιούμε φυσικά γλυκαντικά, όπως τα φρούτα. Σε περίπτωση που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε ζάχαρη ή κάποιο γλυκαντικό, ας προτιμήσουμε βιολογικά προϊόντα που γνωρίζουμε ότι έχουν παραχθεί με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο.

Μύθος Νο3: Είναι προτιμότερα τα light τρόφιμα
Αν νομίζετε ότι καταναλώνοντας light τρόφιμα, τρώτε υγιεινά και σωστά, τότε απατάστε. Σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, για να οριστεί ένα προϊόν ως χαμηλής ή μειωμένης θερμιδικής αξίας πρέπει να παρέχει τουλάχιστον 30% λιγότερες θερμίδες. Για να το πετύχουν αυτό, τα πρώτα πράγματα που πρέπει να μειωθούν είναι η ζάχαρη και τα λιπαρά. Έτσι όμως δεν χάνονται μόνο θερμίδες, αλλά και βιταμίνες και σημαντικά λιπαρά οξέα. Μετά από όλα αυτά, τι μένει στο προϊόν; Περισσότερο νερό και τεχνητά γλυκαντικά αλλά και συντηρητικά και πρόσθετα. Το αποτέλεσμα; Ένα προϊόν που δεν είναι ούτε υγιεινό αλλά ούτε και φιλικό προς το περιβάλλον, ενώ λόγω των μειωμένων θερμίδων του έχουμε την τάση να το καταναλώνουμε σε μεγαλύτερες ποσότητες, βλάπτοντας και εμάς και το περιβάλλον. Αντί να επιλέγουμε ποσότητα, είναι καλύτερο να στοχεύουμε στην ποιότητα των προϊόντων, καταναλώνοντας πράγματα με περισσότερες θερμίδες αλλά και πολύ περισσότερα θρεπτικά συστατικά.

Μύθος Νο4: Η κατανάλωση αυγών αυξάνει τη χοληστερίνη
Ένα αυγό περιέχει όλα όσα είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη μιας νέας ζωής, επομένως, αποτελεί πηγή πρωτεΐνης υψηλής ποιότητας, επίσης πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά. Και ναι, περιέχει επίσης μια σημαντική ποσότητα χοληστερόλης, αλλά γνωρίζατε ότι η χοληστερίνη επιτελεί βασικές λειτουργίες στο ανθρώπινο σώμα; Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο παράγεται από το ίδιο μας το σώμα.

Η απάντηση για τους ανθρώπους που ανησυχούν για τη χοληστερίνη είναι η άσκηση, η μείωση των ζωικών λιπών και τα γεύματα που είναι πλούσια σε εποχικές φυτικές τροφές. Ωστόσο, αν σας αρέσουν τα αυγά, πρέπει να σας πούμε ότι δεν είναι όλα τα αυγά ίδια. Τα αυγά που βρίσκουμε στο εμπόριο σε μεγάλη πλειονότητά τους προέρχονται από κότες που εκτρέφονται υπό αντίξοες συνθήκες, η μια δίπλα στην άλλη, σε εσωτερικούς κλειστούς χώρους και δεν έχουν δει ποτέ το φως του ήλιου. Επομένως, αυτό που πρέπει να προσέχουμε είναι να επιλέγουμε βιολογικά αυγά, από μικρούς παραγωγούς, που εκτρέφουν κότες ελευθέρας βοσκής. Έτσι τα αυγά θα είναι πολύ πιο θρεπτικά και παράλληλα η κατανάλωσή τους δεν βλάπτει το περιβάλλον.

Μύθος Νο5: Η μάχη των κρεάτων. Το λευκό είναι πιο υγιεινό από το κόκκινο
Η μυοσφαιρίνη είναι μια πρωτεΐνη που μεταφέρει οξυγόνο στα κύτταρά μας και βρίσκεται σε μεγάλη ποσότητα στους μυς των βοοειδών, των προβάτων, των χοίρων και των κατσικιών, καθιστώντας το κρέας κόκκινο. Ωστόσο, ανεξάρτητα από το χρώμα του, το κρέας αποτελεί σημαντική πηγή πρωτεΐνης, σιδήρου, βιταμινών Β3, Β6 και Β12 και μετάλλων όπως το μαγνήσιο και το κάλιο.

Αν και τα διατροφικά χαρακτηριστικά του κρέατος δεν είναι όλα τα ίδια, αυτό δεν σχετίζεται με το χρώμα αλλά και πάλι με τον τρόπο που μεγαλώνει και εκτρέφεται το ζωντανό. Πρέπει να αποφεύγουμε το κρέας από βιομηχανικές φάρμες και να επιλέγουμε εκείνο που προέρχεται από μικρούς παραγωγούς που εκτρέφουν σωστά τα ζώα τους, μέσα στη φύση και όχι στοιβαγμένα σε κλειστούς χώρους και τα αφήνουν να μεγαλώσουν σωστά και δεν τα «φορτώνουν» με θερμίδες και ζωοτροφές, ώστε να μεγαλώσουν πρόωρα σε μέγεθος και να βγουν νωρίτερα στην αγορά.

Πηγή olivemagazine.gr

Facebook
Twitter
Pinterest

RELATED POSTS