Καθώς ο καιρός γίνεται πιο κρύος και οι μέρες γίνονται πιο σύντομες, μερικοί άνθρωποι παρατηρούν ότι έχουν λιγότερη ενέργεια και δεν αισθάνονται τόσο θετικά όσο συνήθως. Αν και αυτά τα συναισθήματα μπορεί να είναι προσωρινά για μερικούς, περίπου ένας στους τρεις ανθρώπους παλεύει σταθερά τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες με έναν τύπο κατάθλιψης που είναι γνωστός ως εποχιακή συναισθηματική διαταραχή (SAD).

Τα συμπτώματα του SAD μπορεί να ποικίλλουν από ήπια έως σοβαρά, αλλά συνήθως περιλαμβάνουν:

  • Χαμηλή διάθεση,
  • Απώλεια ενδιαφέροντος ή ευχαρίστησης για πράγματα που απολάμβανες στο παρελθόν,
  • Αλλαγή στην όρεξη (συνήθως τρώτε περισσότερο από το συνηθισμένο),
  • Αλλαγή στον ύπνο (συνήθως πολύς ύπνος),
  • Αίσθημα αναξιότητας.

Οι ερευνητές δεν είναι ακόμη σαφείς σχετικά με το τι προκαλεί το SAD, αλλά είναι πιθανό να είναι πολύπλοκο και πολύπλευρο. Ορισμένες έρευνες προτείνουν ότι μπορεί να οφείλεται σε δυσλειτουργία του υποθαλάμου (η περιοχή του εγκεφάλου που ρυθμίζει βιολογικές διεργασίες όπως η διάθεση, ο ύπνος και η όρεξη) ή στην παραγωγή υπερβολικής ποσότητας μελατονίνης (μια ορμόνη που ελέγχει τον κύκλο ύπνου-εγρήγορσης, η οποία παράγεται από επίφυση του εγκεφάλου). Ορισμένοι ερευνητές θεωρούν ότι θα μπορούσε επίσης να οφείλεται στο ότι έχουμε έναν διαταραγμένο κιρκάδιο ρυθμό – τη φυσική, εσωτερική διαδικασία που ρυθμίζει τον κύκλο ύπνου-εγρήγορσης.

Ξεπερνώντας το
Μερικοί άνθρωποι παρατηρούν ότι τα συμπτώματά τους αρχίζουν να βελτιώνονται όταν οι εποχές αρχίζουν να αλλάζουν και πλησιάζει η άνοιξη. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να κάνουν οι άνθρωποι κατά τους χειμερινούς μήνες για να τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν τα συμπτώματά τους.

Για τα άτομα με SAD, οι κύριες συνιστώμενες θεραπείες περιλαμβάνουν ψυχολογικές παρεμβάσεις (όπως θεραπείες ομιλίας) ή λήψη φαρμάκων (όπως ένα αντικαταθλιπτικό). Η έρευνα δείχνει ότι η γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία (η οποία επικεντρώνεται στην αμφισβήτηση των ανησυχητικών μας σκέψεων και στην αλλαγή της συμπεριφοράς μας) είναι μια αποτελεσματική θεραπεία για το SAD.

Σε μια μελέτη, οι ερευνητές έδειξαν ότι η γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία (CBT) συσχετίστηκε με σημαντικά χαμηλότερη κατάθλιψη όταν παρακολουθήθηκε ένα χρόνο αργότερα σε σύγκριση με τη θεραπεία με φως (άλλη θεραπεία που χρησιμοποιείται μερικές φορές για SAD, η οποία περιλαμβάνει το κάθισμα μπροστά ή κάτω από ένα κουτί που εκπέμπει πολύ έντονο φως, για περίπου 20-30 λεπτά ή περισσότερο καθημερινά).

Τί μπορείς να κάνεις μόνος σου

1. Μία βόλτα  έξω και η λήψη φυσικού φωτός της ημέρας είναι ένα πράγμα που μπορούν να κάνουν οι άνθρωποι που βιώνουν SAD. Σύμφωνα με μια μελέτη, η λήψη περισσότερου φυσικού φωτός κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση των συμπτωμάτων. Οι ερευνητές της μελέτης έβαλαν τους συμμετέχοντες είτε να πηγαίνουν για έναν καθημερινό περίπατο μιας ώρας σε εξωτερικούς χώρους ή να χρησιμοποιήσουν ένα κουτί τεχνητού φωτός χαμηλής δόσης για 30 λεπτά την ημέρα για μια περίοδο μιας εβδομάδας. Οι συμμετέχοντες που πήγαιναν για καθημερινή βόλτα εμφάνισαν σημαντικές βελτιώσεις σε όλα τα συμπτώματα κατάθλιψης, σε σύγκριση με αυτούς που εκτέθηκαν σε τεχνητό φως.

2. Η έρευνα δείχνει επίσης ότι οι παράγοντες του τρόπου ζωής (όπως τα επίπεδα άσκησης και η διατροφή) μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο τόσο στην πρόκληση όσο και στη διαχείριση της κατάθλιψης. Όσον αφορά ειδικότερα το SAD, υπάρχουν ορισμένα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η άσκηση (από μόνη της ή σε συνδυασμό με θεραπεία φωτός), μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα.

*με στοιχεία από το theconversation.com

Related Posts