April 19, 2024

|    To Ηλεκτρονικό περιοδικό της Στερεάς.

Τι αποκαλύπτουν για τον σιδηρόδρομο τα παρολίγον «νέα Τέμπη» στο ΣΚΑ: Οι αδιανόητοι διάλογοι των σταθμαρχών

Η αποκάλυψη για σύγκρουση τρένων που αποφεύχθηκε στο παραπέντε χάρη στην ετοιμότητα του υπεύθυνου της τηλεδιοίκησης – που ούρλιαζε στον ασύρματο – επιβεβαιώνει όσους καταγγέλλουν πως σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των σιδηροδρόμων όλα είναι ίδια κι απαράλλαχτα.

Διευκρινίσεις για τα παρολίγον «νέα Τέμπη» παραμονές Χριστουγέννων έδωσαν την Τετάρτη ο Παναγιώτης Τερεζάκης, μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, ο ίδιος ο Οργανισμός, αλλά και ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας.

Νωρίτερα σήμερα έντονες αντιδράσεις είχε προκαλέσει το ρεπορτάζ της εφημερίδας των «Νέων», που έκανε λόγο για δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες που βρέθηκαν στην ίδια γραμμή στις Αχαρνές, με τη σύγκρουση να αποφεύγεται «στο παραπέντε» χάρη στην ετοιμότητα του υπεύθυνου της τηλεδιοίκησης που «ούρλιαζε στον ασύρματο».

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η μία αμαξοστοιχεία εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο-Πειραιάς και η άλλη το Θεσσαλονίκη-Αθήνα από τις μαρτυρίες των εργαζομένων του ΣΚΑ, ενώ η σύγκρουση αποφεύχθηκε στο παρά πέντε όταν η 1313 παραβίασε τον ερυθρό σηματοδότη και λίγο έλειψε να πέσει πάνω στην αμαξοστοιχία 51.

Ο ΟΣΕ προχώρησε στην καταγραφή του σοβαρού συμβάντος, ενώ από την πλευρά της Hellenic Train επιχειρήθηκε αρχικά η υποβάθμισή του, με τα αρμόδια στελέχη της εταιρείας να υποστηρίζουν πως για το περιστατικό δεν ευθύνεται ο μηχανοδηγός, αλλά η ολισθηρότητα των γραμμών.

Το περιστατικό, ωστόσο, λόγω της σοβαρότητάς του δηλώθηκε στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ενώ ο ΟΣΕ – προκειμένου να συντάξει το δικό του πόρισμα – ζήτησε από την Hellenic Train την ταινία του ταχογράφου για να φανεί αν υπήρξε ολίσθηση στις ράγες.

Γέλια, «ξέρω’γω» και «στείλτο ναι, τι θα πάθει;»

Το απόγευμα της Τετάρτηση το Mega έφερε στην δημοσιότητα τους διαλόγους  μεταξύ των σταθμαρχών εκείνης της ημέρας, που εν πολλοίς αποκαλύπτουν και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες λαμβάνονται οι αποφάσεις για την κυκλοφορία των συρμών.

-Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Αυτό το βέλος που έρχεται το 73502 δεν έχει περιορισμό ταχύτητας. Οπότε όπου χωράει βάλτο να φύγει.

-Σταθμάρχης: Άμα χωράει θα το στείλω αλλιώς κενού υλικού δεν είναι; Γιατί; Έχει καμιά προτεραιότητα άδειο; Και εγώ τι να τους κάνω; Ας τους δρομολογούν άλλες ώρες.

-Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Αυτό δεν έχει περιορισμό ταχύτητας και δεν σταματάει πουθενά, το βέλος. Πάει σφεντόνα.

-Σταθμάρχης: Ναι.

-Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Εντάξει; Όπου νομίζεις ότι χωράει.

-Σταθμάρχης: Θα φύγει παρά δέκα από το Παλαιοφάρσαλο, πώς θα γίνει;

-Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Γιατί θα φύγει παρά δέκα αφού έχει φωτοσήματα ο Παλαιοφάρσαλος.

-Σταθμάρχης: Α… καλά.

-Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Ναι αφού την άλλη φορά τα διώξανε.

-Σταθμάρχης: Α εντάξει, άμα τα διώξανε με φωτοσήματα, ας το διώξει.

-Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Ναι, ναι.

-Σταθμάρχης: Άμα το κάνει έτσι.

-Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Δεν ισχύουν τα φωτοσήματα;

-Σταθμάρχης: Ε ισχύουν Ελένη, εντάξει τώρα… να μην επεκταθώ. Ντάξει άμα θέλει ας το διώξει, εγώ δεν έχω κανένα θέμα.

-Σταθμάρχης: Σου βάζω και το βέλος.

-Σταθμάρχης: Αυτή θέλει με φωτοσήματα, θες να το στείλεις , στείλτο. Θες μην το…

-Σταθμάρχης: Τι θα το αφήσω; Είσαι καλά;

-Σταθμάρχης: Στα αρ…

-Σταθμάρχης: Αφού έχει φωτοσήματα τι…

-Σταθμάρχης: Ναι αυτά πάλι, δουλεύουν σωστά… ναι.

-Σταθμάρχης: Ε τι δουλεύουν, μια χαρά δουλεύουν ναι.

-Σταθμάρχης: Ε άμα, να ναι.

-Σταθμάρχης: Τι λες ρε; Ξέρεις να δουλεύεις φωτόσημα;

-Σταθμάρχης: Ε;

-Σταθμάρχης: Εσύ με φωτόσημα δεν δουλεύεις;

-Σταθμάρχης: Τι εννοείς δουλεύω με φωτόσημα; Ξέρεις αν θα ανάψει το κόκκινο εκεί; Τα ελέγχει κανένας; Τα ελέγχει κανένας; Τα ελέγχει κανένας;

-Σταθμάρχης: Άμα βρει κόκκινο θα σταματήσει βρε.

-Σταθμάρχης: Άμα, ναι το μπλοκ ξέρεις ότι θα δουλέψει;

-Σταθμάρχης: Γιατί να μη δουλέψει;

-Σταθμάρχης: Ε, δεν ξέρω, δεν ξέρω.

-Σταθμάρχης: Κάνε ό,τι θες έλα.

-Σταθμάρχης: Ναι.

-Σταθμάρχης: Το βέλος θα το διώξω ανάποδα εγώ, να ξέρεις.

-Σταθμάρχης: Άντε πάλι. Καινούριο και αυτό.

-Σταθμάρχης: Ε ναι, αφού μου κόβουν την γραμμή πάλι.

-Σταθμάρχης: Πού είναι το αυτό; 19 … θα φτάσει. Ε ρε μ… τι με έκανε τώρα.

-Σταθμάρχης: Ε δεν πάει άνοδος, τι σε έκανα ρε;

-Σταθμάρχης: Πού να στείλω τώρα; Και πού να πάει; Θα έρθει να μείνει και το άλλο εδώ;

-Σταθμάρχης: Ποιο;

-Σταθμάρχης: Πρέπει να το στείλω όλο μονή καθόδου μέχρι το Λιτόχωρο τώρα.

-Σταθμάρχης: Στείλ’το ναι τι θα πάθει, έρχεται τίποτα από εκεί;

-Σταθμάρχης: Πού να ξέρω; Και με ποιο. Έ ρε Γιώργο… Ξέρω εγώ τι έρχεται τώρα από εκεί; Θα τα βρω εγώ όλα… Ξέρεις με ποιους δουλεύεις από εκεί;

-Σταθμάρχης (Γέλια)

-Σταθμάρχης: Α…

-Σταθμάρχης: Δεν έχεις κανένα τρένο τώρα;

-Σταθμάρχης: Θα δω τι θα κάνω, άντε γεια.

Η επιβεβαίωση από Σταϊκούρα

Σημειώνεται πως το γεγονός επιβεβαιώσε την Τετάρτη ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στα Παραπολιτικά. Ο υπουργός ανέφερε πως πράγματι έχει κατατεθεί σχετικό έγγραφο από την ΡΑΣ έπειτα από την ενημέρωση του ΟΣΕ, ενώ το πόρισμα για το περιστατικό εκκρεμεί.

Διευκρίνισε παράλληλα ότι το ατύχημα αποφεύχθηκε χάρη στη λειτουργία της τηλεδιοίκησης που πλέον έχει αποκατασταθεί σε όλη την έκταση της γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης.

«Δεν μιλάμε για Τέμπη, αλλά…»

Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα το πρωί της Τετάρτης, ο Παναγιώτης Τερεζάκης σημείωσε πως επρόκειτο πράγματι για ένα σοβαρό περιστατικό, που ωστόσο «έγινε σε πλήρως τηλεδιοικούμενη περιοχή».

«Δεν μιλάμε για Τέμπη», ισχυρίστηκε, καθώς οι ταχύτητες στην περιοχή αυτή, στον κόμβο του ΣΚΑ, ήταν της τάξεως των 25-30 χιλιομέτρων [της αμαξοστοιχίας από Κιάτο] και 70-80 χιλιομέτρων το πολύ [της αμαξοστοιχίας από Θεσσαλονίκη]»

Δεν μπήκαν σε αντίθετη κατεύθυνση στην ίδια γραμμή η μία με την άλλη. Ήταν σε δύο συγκλίνουσες σιδηροδρομικές τροχιές που οδηγούσαν στην κοινή γραμμή που πάει προς την Αθήνα. Επαναλαμβάνω, στον κόμβο του ΣΚΑ, πλήρως τηλεδιοικούμενη σηματοδοτούμενη περιοχή, ο τηλεδιοικητής είχε χαράξει κανονικά τη διαδρομή για το 51 του intercity που ερχόταν από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και υπήρχε ερυθρό φωτόσημο στο τρένο το οποίο ερχόταν από το Κιάτο.

Ο λόγος για τον οποίο ο μηχανοδηγός έκανε υπέρβαση, όπως φαίνεται από τα γεγονότα και τις συνομιλίες, στο ερυθρό φωτόσημο, είναι κάτι το οποίο το πόρισμα θα το βρει. Εγώ από την πρώτη στιγμή κοινοποίησα το περιστατικό ως οφείλω σαν ΟΣΕ, στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ και αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί και το πόρισμα το οποίο το έχω αποστείλει στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Προφανώς το ίδιο θα κάνει και η Hellenic Train με το δικό της πόρισμα και αναμένουμε την τελική πορισματική έκθεση που θα κάνει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, συμπλήρωσε ο Παναγιώτης Τερεζάκης.

«Όταν υπάρχει παραβίαση ερυθρού σηματοδότη δεν σημαίνει ότι στα επόμενα 20-30 μέτρα είναι το σημείο στο οποίο μπορεί να γίνει μία πιθανή πρόσκρουση των τρένων. Υπάρχει αυτό που λέμε ένα μήκος επικάλυψης, το οποίο δίνει την ασφάλεια για γρήγορη αντίδραση και στους μηχανοδηγούς και στους τηλεδιοικητές» προσέθεσε.

«Ένας ο τηλεδιοικητής και μάλιστα της φουρνιάς του σταθμάρχη της Λάρισας»

Ως προς τον λόγο που υπερέβη το ερυθρό φωτόσημο ο μηχανοδηγός, ο κ. Τερεζάκης ανέφερε το εξής. «Χωρίς να ξέρω ακριβώς το τι θα πει ο μηχανοδηγός, είμαι σίγουρος σχεδόν, από την εμπειρία που υπάρχει, ότι ο μηχανοδηγός αντελήφθη το κόκκινο, πιθανότατα το αντελήφθη λίγο αργότερα από τον χρόνο που είχε για να φρενάρει και έκανε υπέρβαση του φωτοσήματος».

Ως προς το κομμάτι του δημοσιεύματος που περιγράφει πως τη στιγμή που αντιλήφθηκε ο σταθμάρχης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών την κατάσταση και «ούρλιαζε» στον ασύρματο και την τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε η σύγκρουση, ο κ. Τερεζάκης ανέφερε για τις επικοινωνίες ότι «όταν βλέπει ο τηλεδιοικητής ότι τα δύο τρένα συγκλίνουν και το ένα έχει παραβιάσει ερυθρό φωτόσημο, καταλαβαίνετε ότι η ένταση της φωνής δεν είναι η συνηθισμένη».

«Το πρώτο που το έσωσε ήταν ότι υπήρχε σηματοδότηση και υπήρχε πλήρης κάλυψη από πλευράς σηματοτεχνικής, δηλαδή ο ένας είχε πράσινο και ο άλλος είχε κόκκινο και το επόμενο βέβαια ήταν η τηλεδιοίκηση που είχε οπτική απεικόνιση.

»Υπόψη ότι ήταν ένας ο τηλεδιοικητής. Δεν ήταν ούτε δύο σταθμάρχες, ούτε δύο τηλεδιοικητές, ούτε τρεις που το βλέπανε. Ένας, αυτός ο οποίος έκανε τη δουλειά του έτσι όπως έπρεπε και όπως είχε εκπαιδευτεί και μάλιστα να σας πω ότι είναι από την ίδια φουρνιά των εκπαιδευμένων τηλεδιοικητών, που ήταν και ο μοιραίος σταθμάρχης στη Λάρισα» προσέθεσε ο Παναγιώτης Τερεζάκης.

Σε τουλάχιστον 2 χρόνια θα ολοκληρωθεί η τηλεδιοίκηση

Σε σχέση με την τηλεδιοίκηση, ο μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος ανέφερε τα εξής:

«Το σύστημα αυτό, το είχαμε. Αρχές Σεπτεμβρίου του 23 είχε ολοκληρωθεί στον βασικό άξονα και το οποίο έπαθε τη ζημιά αυτή με τον Ντάνιελ. Τώρα, η αποκατάσταση της πλήρους σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης σε αυτό το τμήμα, αφ’ ης στιγμής δώσουμε την παραγγελία, δηλαδή έχουμε ανάδοχο και μπει στην φάση της παραγγελίας των ηλεκτρονικών συστημάτων που απαιτούνται, οι εταιρείες στην Ευρώπη που τα παράγουν μας έχουν δηλώσει ότι θέλουν 16 με 18 μήνες για να το παραλάβουμε.

Για να το εγκαταστήσουμε, βάλτε άλλους έξι μήνες περίπου και δύο μήνες με τρεις οι δοκιμές ασφαλείας που απαιτούνται, σχεδόν αγγίζουμε τα δύο χρόνια.

Όμως, επειδή τα δύο χρόνια εγώ ο ίδιος σαν επικεφαλής του ΟΣΕ είναι πάρα πολύ διάστημα για να μείνουμε χωρίς σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση, υπάρχει μια προσωρινή αποκατάσταση στη μονή γραμμή, την οποία θα την έχουμε έτοιμη μέχρι, το αργότερο, το τέλος του 24.

Αυτή θα διασφαλίζει αυτή η προσωρινή αποκατάσταση. Αυτή θα διασφαλίζει την οπτική απεικόνιση των τρένων στο κομμάτι της μονής γραμμής, τη δυνατότητα δηλαδή στην τηλεδιοίκηση της Λάρισας να βλέπει πού είναι τα τρένα και περιορισμένους χειρισμούς διασταυρώσεων, τους οποίους όμως δεν θα κάνουμε στον Παλαιοφάρσαλο».

Η ανακοίνωση του ΟΣΕ

Το σύστημα της τηλεδιοίκησης λειτούργησε και υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση σε επιχειρησιακό επίπεδο – προς αποφυγή ατυχήματος – τονίζει επίσημα σε ανακοίνωσή του ο ΟΣΕ αναφορικά με το συμβάν:

Το συμβάν έγινε στην περιοχή του δυτικού ΣΚΑ, στο σημείο όπου η γραμμή του Προαστιακού από το Κιάτο συγκλίνει με τη γραμμή καθόδου του σιδηροδρομικού άξονα από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα.

Τα τρένα, προτού ακινητοποιηθούν, κινούνταν σε συγκλίνουσες γραμμές και όχι μετωπικά, μετά από παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.

Ο ΟΣΕ ενημέρωσε τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), προκειμένου να υπάρξει πόρισμα, τόσο από την πλευρά του όσο και από την πλευρά της Hellenic Train, όπως προβλέπεται, με σκοπό να αποφευχθούν αντίστοιχα συμβάντα στο μέλλον.

Ο ΟΣΕ έχει ήδη κινήσει όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες για τη σύνταξη του σχετικού πορίσματος.

Facebook
Twitter
Pinterest