April 12, 2024

|    To Ηλεκτρονικό περιοδικό της Στερεάς.

Σαρώνει η ακρίβεια στο ράφι: Tι αλλάζει στις προσφορές 1+1 και τις μειωμένες τιμές από 1η Μαρτίου

Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται το ζήτημα της ακρίβειας στα σούπερ μάρκετ καθώς οι καταναλωτές έρχονται συνεχώς αντιμέτωποι με το «παιχνίδι» των διαρκών εκπτώσεων και προσφορών στα ράφια.

Επεκτείνεται και διευρύνεται η λίστα προϊόντων που υπόκεινται σε έλεγχο για ανατιμήσεις από την 1η Μαρτίου ενώ εξαιρούνται από την απαγόρευση διενέργειας προωθητικών ενεργειών, για 3 μήνες, τα προϊόντα για τα οποία έχει προηγηθεί αύξηση τιμής εφόσον αυτά βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους.

Αυτό προβλέπεται με την τροποποίηση των αποφάσεων του υπουργείου Ανάπτυξης 6969/30-01-2024 και 92566/11-10-2023. Συγκεκριμένα:

1. Προβλέπεται η εξαίρεση από την απαγόρευση διενέργειας προωθητικών ενεργειών, για 3 μήνες, σε προϊόντα για τα οποία έχει προηγηθεί αύξηση τιμής εφόσον αυτά βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους.

Για αυτά απαιτείται ειδική σήμανση που θα αναγράφει «Προϊόν με κοντινή ημερομηνία λήξης». Στόχος, μεταξύ άλλων, είναι να αντιμετωπιστούν και φαινόμενα σπατάλης τροφίμων (food waste) ή καταστροφής αποθεμάτων που θα μπορούσαν να διατεθούν σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές στους ενδιαφερόμενους καταναλωτές. «Με αυτήν την τροποποίηση επιτυγχάνεται αμοιβαίο όφελος για επιχειρήσεις και καταναλωτές ενώ προωθείται και η υιοθέτηση νέων περιβαλλοντικά βιώσιμων συμπεριφορών από τους πολίτες και την εφοδιαστική αλυσίδα» όπως υπογραμμίζεται από το υπουργείο Ανάπτυξης.

2. Επεκτείνεται και διευρύνεται η λίστα των προϊόντων που υπόκεινται σε έλεγχο για ανατιμήσεις και δεν μπορούν -σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία- να προβούν σε προωθητικές ενέργειες για τους επόμενους τρεις μήνες.

3. Επίσης, επεκτείνεται η λίστα προϊόντων για τα οποία προβλέπεται μείωση τιμών από την 1η Μαρτίου 2024 στην οποία προστίθεται η κατηγορία των προϊόντων εμμήνου ρύσεως, κάτι που θα ισχύσει από τις 20 Μαρτίου.

4. Επεκτείνεται η λίστα των νωπών προϊόντων για τα οποία εφαρμόζονται «καθαρές τιμές» με την προσθήκη των κατηγοριών «νωπό κατσίκι» και «νωπό αρνί».

Υπενθυμίζεται ότι τα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας που θα ξεκινήσουν να εφαρμόζονται από την 1η Μαρτίου -ενώ συνεχίζεται η δράση «καλάθι του νοικοκυριού» και η πρωτοβουλία «μόνιμης μείωσης τιμής» – αφορούν στη μείωση των παροχών προς τα σούπερ μάρκετ, την αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων, «καθαρές» τιμές από το χωράφι στο ράφι και πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα.

Πιο αναλυτικά, τα τέσσερα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης, στα οποία έγιναν οι σημερινές επεκτάσεις είναι τα εξής:

1. Μείωση των παροχών προς τα σούπερ μάρκετ. Περιορίζονται οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών κατά 30%, με αντίστοιχη μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια. Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί στις κατηγορίες που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν αποκλίσεις. Τα προϊόντα αυτά είναι: απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα/σαμπουάν και βρεφικές πάνες.

2. Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων. Δεν επιτρέπεται στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει για τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ.

3. «Καθαρές» τιμές από το χωράφι στο ράφι. Υποχρεώνονται οι προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Το μέτρο αφορά νωπά φρούτα, λαχανικά ψάρια και κρέατα.

4. Πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα. Για τις τιμές πώλησης του βρεφικού γάλακτος έχει οριστεί πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%.

ΠΗΓΗ – DNEWS.GR

Facebook
Twitter
Pinterest