Από τον Σεπτέμβριο πρόκειται να εισαχθούν οι αυστηροποιημένοι σχολικοί κανονισμοί, το ποινολόγιο των μαθητών, οι συνέπειες για τα κινητά και το νέο καθεστώς για τις απουσίες.
Οι αλλαγές, που εισάγονται στα σχολεία στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, η οποία παρουσιάστηκε από τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της υφυπουργού Παιδείας, Ζέττας Μακρή, στο 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης στη Θεσσαλονίκη, αναμένεται να ενισχύσουν ουσιαστικά την εκπαιδευτική κοινότητα.
Ποιες αλλαγές έρχονται στα σχολεία
Νέοι κανονισμοί λειτουργίας των σχολείων
Οι κανόνες συμπεριφοράς αλλά και οι συνέπειες σε περίπτωση παραπτώματος θα περιγράφονται με σαφήνεια.
Οι γονείς θα πρέπει να τους υπογράψουν πριν ξεκινήσει το παιδί τους τη φοίτηση. Εάν υπάρξει σοβαρή παραβίαση, θα εφαρμόζεται ο νόμος που ισχύει για τα ποινικά παραπτώματα.
Τι θα ισχύει με τις απουσίες
Από Σεπτέμβριο θα τεθεί σε εφαρμογή η ψηφιοποίηση των απουσιών και η άμεση ενημέρωση των γονέων. Συγκεκριμένα, θα γίνει ψηφιοποίηση του Ημερήσιου Δελτίου Φοίτησης. Σε συνδυασμό με το ηλεκτρονικό βιβλίο φοίτησης myschool, οι απουσίες θα μεταφέρονται αυτομάτως στα Ατομικά Δελτία μαθητών και θα γίνεται κατευθείαν η ενημέρωση των γονέων, μέσω της εφαρμογής eParents.
(Ειδικότερα, η ενημέρωση που θα παρέχει στους γονείς η πλατφόρμα eParents θα περιλαμβάνει τις απουσίες των παιδιών, τις επιδόσεις τους στα μαθήματα, τη συμπεριφορά τους καθώς και τυχόν αποβολές, τιμωρίες ή παρατηρήσεις των διδασκόντων).
Οι απουσίες, δεν θα είναι δυνατόν να διαγραφούν από το Σύλλογο Διδασκόντων, με εξαίρεση σοβαρούς ιατρικούς λόγους.
Ο αριθμός των απουσιών παραμένει ο ίδιος – 114 συνολικά – ωστόσο επανέρχεται το καθεστώς των ‘δικαιολογημένων’ και ‘αδικαιολόγητων’ – οι αδικαιολόγητες δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν τις 50.
Σε ό,τι αφορά τις δικαιολογημένες απουσίες, μέχρι τις δύο ημέρες μπορούν να δικαιολογούνται από τους γονείς. Από δύο και περισσότερες, είναι απαραίτητο να προσκομίζεται στο σχολείο η ιατρική γνωμάτευση.
Σε περίπτωση που ο μαθητής καθυστερήσει να μπει στο μάθημα: επιβαρύνεται με μία απουσία εάν καθυστερήσει 15’ και επίσης με μία απουσία εάν συμπληρώσει 3 καθυστερημένες προσελεύσεις.
Τι θα γίνει σε περίπτωση που μαθητής προκαλέσει υλικές ζημιές
Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής διαπιστωθεί πως προξένησε εσκεμμένα υλικές ζημιές ή βανδαλισμούς στη σχολική μονάδα, θα χρεώνονται οι γονείς και κηδεμόνες τις δαπάνες αποκατάστασης. Η προθεσμία, που θα δίνεται είναι πέντε ημέρες. Εάν δεν συμμορφωθούν, τότε η Διεύθυνση του σχολείου απευθύνεται στον οικείο Δήμο ή τη σχολική επιτροπή, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο αρ.28 του ν.5056/2023.
Την αποφυγή πληρωμής της οφειλής από τους γονείς διαχειρίζεται, στη συνέχεια, η ΑΑΔΕ.
Διαβάθμιση των ποινών
Πρώτο στάδιο αποτελεί η επίπληξη από τον εκπαιδευτικό ή η ωριαία απομάκρυνση εκτός τάξης.
Ακολουθεί η αποβολή μέχρι τρεις ημέρες – αντί μιας, που ισχύει σήμερα – με απόφαση του Διευθυντή μόνο.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί, επίσης, να αποφασίσει αλλαγή τμήματος, μέτρο που δεν υπήρχε ως τώρα.
Στο Σύλλογο Διδασκόντων δίνεται η δυνατότητα να αποφασίσει τον αποκλεισμό του μαθητή είτε από δράσεις ή πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις, είτε ακόμη και από εκπαιδευτικές εξορμήσεις – ούτε αυτό το μέτρο ίσχυε.
Η αυστηρότερη από τις ποινές είναι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Η διαδικασία διευκολύνεται πλέον καθώς η απόφαση λαμβάνεται και πάλι από το Σύλλογο Διδασκόντων αλλά αρκεί η σύμφωνη γνώμη του Συμβούλου Εκπαίδευσης και δεν απαιτείται η συναίνεση και από το ΚΕΔΑΣΥ. Σημειώνεται, πως ο μαθητής δεν θα μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο, από το οποίο του επιβλήθηκε η ποινή.
Εάν εντοπιστεί μαθητής με κινητό ανενεργό, το πρώτο βήμα είναι η σύσταση, το δεύτερο η μονοήμερη αποβολή εφόσον επαναληφθεί κάτι τέτοιο.
Στην περίπτωση που το κινητό του μαθητή είναι ενεργό, θα επιβάλλεται διήμερη ή τριήμερη αποβολή, η οποία θα μετατρέπεται σε πενθήμερη στις περιπτώσεις υποτροπής.
Τέλος, στο μαθητή, που χρησιμοποιεί το κινητό του με κακόβουλο τρόπο, όπως για παράδειγμα, όταν εκφοβίζει ή διακωμωδεί συμμαθητές του αναπαράγοντας σχετικό υλικό στο διαδίκτυο, θα επιβάλλεται αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος και δεν θα μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο, από το οποίο του επιβλήθηκε η ποινή.
Επιπλέον, μέσω της πλατφόρμας θα διενεργούνται ανώνυμες διαδικτυακές έρευνες προς τους μαθητές, έτσι ώστε να καταγράφεται η έκταση φαινομένων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού.
Τον Ιούνιο, ξεκινά η Ομάδα A, όπου θα συμμετέχουν 684 Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και οι τετραμελείς ομάδες δράσης σε κάθε διεύθυνση (συμπεριλαμβάνονται οι 116 σύμβουλοι εκπαίδευσης που είναι μέλη των Τετραμελών ομάδων). Θα παρέχεται επιμορφωτικό υλικό 14 ωρών, 2 συναντήσεις των 7 ωρών και σύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση.
Το Σεπτέμβριο 2024, ξεκινά η Ομάδα Β, στην οποία θα συμμετέχουν οι Διευθυντές 14.000 Σχολικών Μονάδων και οι Υπεύθυνοι Αποδέκτες Αναφορών. Θα παρέχεται επιμορφωτικό υλικό 14 ωρών, 2 συναντήσεις των 7 ωρών, σύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση.Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, αναφέρονται ενδεικτικά οι θεματικές των Πρωτοκόλλων Διαχείρισης Περιστατικών, η αξιολόγηση των αναγκών της σχολικής μονάδας, την επικοινωνία μεταξύ σχολείου, οικογένειας και κοινότητας και την εμπλοκή τους σε κοινές δράσεις.
Οι δράσεις ενεργού πολίτη