Κρυολόγημα: Η άμυνα του οργανισμού είναι στο χέρι μας

Η προστασία από το κοινό κρυολόγημα περνά από το χέρι μας. Χάρη στην αυτοφροντίδα, τις συνήθειες που προφυλάσσουν την υγεία μας, θωρακιζόμαστε από τους ιούς του κρυολογήματος και παραμένουμε ασφαλείς στην καρδιά του χειμώνα

Κανείς δεν θα ήθελε να τον βρουν τα Χριστούγεννα με κάποιο επίμονο κρυολόγημα. Όχι μόνο γιατί οι γιορτινές ημέρες θα κυλήσουν με βουλωμένη μύτη και κακή διάθεση αλλά, κυρίως, θα πρέπει να αυτοπεριοριστεί μακριά από τα αγαπημένα του πρόσωπα. Τι μπορεί όμως να κάνει κάποιος για να τα «βγάλει πέρα» με τους ιούς του κοινού κρυολογήματος;

Στην περίπτωση αυτή, όπως και στην πλειονότητα των ζητημάτων υγείας, η προστασία περνά πρώτα από το χέρι μας, δηλαδή την αυτοφροντίδα μας. Η φροντίδα του εαυτού μας περιλαμβάνει όλες τις συνήθειες που προάγουν και διατηρούν την καλή υγεία, προλαμβάνουν τις ασθένειες και, σε περίπτωση που τελικά νοσήσουμε, θα μας βοηθήσουν να αντιμετωπίσουμε τα συμπτώματα.

Από τις διατροφικές μας επιλογές μέχρι το περιβάλλον που συνηθίζουμε να περνούμε τον χρόνο μας και από τις συνήθειες μας αναφορικά με την προφύλαξη έναντι αναπνευστικών ιών έως τον ύπνο, το τείχος προστασίας κατά των απειλών μπορεί να υψωθεί χάρη στη δική μας συμπεριφορά υγείας.

Αυτοφροντίδα για καλή αναπνοή

Στο στόχαστρο των ιών του κοινού κρυολογήματος μπαίνει πρωτίστως η μύτη, το όργανο που μας βοηθά να αναπνέουμε, φιλτράρει τον αέρα και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή άμυνας καθώς αποτελεί βασική πύλη εισόδου των ιών στον οργανισμό. Η ρινική συμφόρηση και η καταρροή στην περίπτωση κρυολογήματος δεν εμποδίζουν απλώς την ελεύθερη αναπνοή αλλά διαταράσσουν καθημερινές συνήθειες, από το φαγητό έως τον ύπνο.

Με την αυτοφροντίδα θωρακιζόμαστε κατά των απειλών της υγείας και αποτρέπουμε την επιδείνωση των συμπτωμάτων. Οι συμπεριφορές που μας βοηθούν στην πρόληψη και αντιμετώπιση των ιών του κρυολογήματος είναι εύκολες, απλές, και μπορούν να επιταχύνουν τον κύκλο του ιού στον οργανισμό. Η αυτοφροντίδα περιλαμβάνει:

1. Την ατομική προστασία
Αν και τις γιορτινές ημέρες οι συναθροίσεις και οι στενές επαφές αναμένεται να πολλαπλασιαστούν, παραμένει κανόνας πως οι αγκαλιές, οι χειραψίες, τα φιλιά και η παρουσία πολλών ατόμων σε κλειστούς ειδικά χώρους διευκολύνουν τη μετάδοση των ιών του κρυολογήματος. Φοράμε μάσκα, πλένουμε τακτικά τα χέρια μας και προσπαθούμε να τηρούμε αποστάσεις ασφαλείας.

2. Την προσεγμένη διατροφή
Επιλέγουμε τροφές με αφθονία σε βιταμίνη C όπως εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, λεμόνια, γκρέιπ φρουτ) καθώς και λαχανικά ή μυρωδικά (μαϊντανός, σέλινο, κουνουπίδι), η οποία ενισχύει την άμυνα του οργανισμού και δρα προστατευτικά έναντι των ιών. Παράλληλα, καταναλώνουμε σούπες με κοτόπουλο ή μοσχάρι για επαρκή ενυδάτωση και πρόσληψη πρωτεϊνών, την πρώτη ύλη για την δημιουργία αντισωμάτων από τον οργανισμό.

3. Την ξεκούραση
Πολλοί υποτιμούν το κρυολόγημα και το περνούν στους συνήθεις αυξημένους ρυθμούς της καθημερινότητας. Η σωματική και ψυχική εξουθένωση όμως είναι εχθροί του ανοσοποιητικού μας. Για να φύγει το κρυολόγημα ταχύτερα και να μην αποτελούμε κίνδυνο μόλυνσης για τους άλλους, απαιτείται ξεκούραση έστω δύο ημερών και ποιοτικός ύπνος, τον οποίο επιτυγχάνουμε με το κεφάλι ελαφρώς ανασηκωμένο, αν υπάρχει έντονη συμφόρηση.

4. Την καταπολέμηση της ρινικής συμφόρησης
Ο οργανισμός πρέπει να παραμένει ενυδατωμένος με πρόσληψη υγρών όπως άφθονο νερό, αφεψήματα ή ζεστό νερό με λεμόνι και μέλι. Αν έχουμε πονόλαιμο, συνιστώνται γαργάρες με σοδόνερο, αλατόνερο ή χαμομήλι για την αντισηπτική τους δράση ενώ για τον βήχα προτείνεται το «θαυματουργό» μέλι. Η ρινική κοιλότητα ιδίως πρέπει να διατηρείται υγρή, επομένως κάνουμε ζεστά ντους για την εισπνοή υδρατμών είτε εισπνοές πάνω από λεκάνη με καυτό νερό για τη ρευστοποίηση και αποβολή των εκκρίσεων. Ιδιαίτερα χρήσιμο θα μας φανεί ένα ρινικό αποσυμφορητικό σπρέι που προσφέρει άμεση και παρατεταμένη ανακούφιση από το οίδημα στη μύτη που προκαλεί τη συμφόρηση έως και 10 ώρες. Η γρήγορη δράση τους οφείλεται στη συστολή των αιμοφόρων αγγείων της μύτης με αποτέλεσμα να αποσυμφορείται ο ρινικός βλεννογόνος. Ένας ψεκασμός σε κάθε ρουθούνι, 2 έως 3 φορές την ημέρα, είναι αρκετός, αν όμως μετά από πέντε συνεχόμενες μέρες χρήσης η κατάσταση δεν έχει βελτιωθεί ή είναι χειρότερη, θα πρέπει να απευθυνθούμε σε γιατρό.

5. Τον αερισμό του χώρου
Ο καλός αερισμός του δωματίου με φρέσκο αέρα αποτελεί κίνηση-κλειδί, ενώ μια διάμεση θερμοκρασία (χωρίς υπερβολές κρύου ή ζέστης) είναι ιδανική. Παράλληλα, η χρήση υγραντήρα στο δωμάτιο υγραίνει την ατμόσφαιρα και συμβάλλει στην ανακούφιση από την «ξερή» βουλωμένη μύτη.

Να θυμάστε πως για «να περάσει» το κρυολόγημα πρέπει να εστιάσετε τόσο στην αποσυμφόρηση τη μύτης όσο και στη γενικότερη ενίσχυση του οργανισμού. Μην ξεχνάτε πως η φροντίδα του εαυτού σας αποτελεί την καθοριστική κίνηση-κλειδί για την πρόληψη και αντιμετώπιση κάθε ανεπιθύμητης επιπλοκής της υγείας. Η αυτοφροντίδα είναι η «συνήθεια» που, λίγο πριν τις γιορτές, θα απλώσει ένα ισχυρό πέπλο προστασίας που θα κρατήσει μακριά ιούς και άλλες απειλές, για να απολαύσετε ανενόχλητοι τα Χριστούγεννα με την οικογένειά σας.

Πηγή: ygeiamou.gr

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

RELATED POSTS